על פי מחקרים אחרונים, כ – 10% מהטיסות סובלות מאיחורים ועיכובים שונים ואף במקרים קיצוניים אף מתבטלות לחלוטין.
כמובן שכל איחור, עיכוב או ביטול טיסה עלול להוביל לא רק לעוגמת נפש בקרב הנוסעים אלא גם להפסדים כספיים על השכרת רכב, בתי מלון וכדומה. חברות התעופה מנסות ככל שביכולתן להתנער מאחריותן כלפי הנוסעים, אך פעמים רבות ניתן לתבוע אותן ולקבל פיצוי כספי של 1,280 ₪ עד 3,080 ₪ בהתאם למרחק הטיסה.
חוק שירותי תעופה הישראלי
לצערנו, למרות שבכל אחד ממקרים אלה, כל אחד מהנוסעים בטיסה זכאים לפיצוי מחברת התעופה על פי חוק שירותי תעופה הישראלי או תקנות התעופה האירופאיות (EC 261 Regulation) רק 7% מהם מבקשים את הפיצוי שמגיע להם על פי חוק.
על פי חוק שירותי תעופה הישראלי, חברת התעופה מחויבת להעניק לנוסעים פיצוי, הטבות ושירותי סיוע בהתאם לסיטואציה.
באופן כללי, ניתן לחלק את סוג הפיצוי שהנוסעים יכולים לקבל מחברת התעופה ל – 3 מקרים עיקריים:
- פיצוי על עיכוב בטיסה – על פי חוק שירותי תעופה הישראלי, עיכוב של 2 עד 5 שעות בטיסה מחייב את חברת התעופה להעניק לנוסעים שירותי סיוע (מזון, משקאות ושירותי תקשורת). עיכוב של 5 עד 8 שעות בטיסה מחייב את חברת התעופה להציע לנוסעים כרטיס טיסה חלופי או השבת התמורה.
- פיצוי על ביטול טיסה – על פי חוק שירותי תעופה הישראלי, טיסה שבוטלה מוגדרת כטיסה שהמריאה באיחור של 8 שעות או טיסה שכלל לא המריאה משדה התעופה. במקרים אלה, הנוסעים זכאים לפיצוי כספי של 1,280 ₪ עד 3,080 ₪ בהתאם למרחק הטיסה.
- פיצוי על אובר בוקינג – על פי חוק שירותי תעופה הישראלי, במקרים של אובר בוקינג (Over Booking) הנוסעים זכאים לפיצוי כספי של 1,280 ₪ עד 3,080 ₪ בהתאם למרחק הטיסה.
חוק שירותי תעופה הישראלי מפרט עוד מספר רב סיטואציות אשר מזכות את הנוסעים בפיצוי כספי (פיצוי על הקדמת טיסה, פיצוי על פספוס טיסה, שינוי תנאי הטיסה וכדומה), אך אלה סיטואציות נדירות אשר מתרחשות לעיתים רחוקות מאוד.
לסיכום, חשוב לציין כי על מנת לזכות בפיצוי הכספי, הנוסעים נדרשים לדרוש ולנהל משא ומתן מורכב מול חברת התעופה.
נוסעים אשר לא מעוניינים לנהל קרב התשה מול חברת התעופה, יכולים להיעזר בשירותים כמו Flight Refund או Flight Cash Back אשר מנהלים הליכים משפטיים מול יותר מ – 300 חברות תעופה ברחבי העולם.